Zgubione prawo jazdy to sytuacja stresująca, ale nie jest powodem do paniki. Utrata dokumentu uprawniającego do kierowania pojazdem wymaga podjęcia kilku konkretnych kroków, dzięki którym zabezpieczysz swoje dane i gwałtownie odzyskasz dokument.
Zgubione prawo jazdy lub dowód rejestracyjny – co zrobić i gdzie zgłosić?
Jeśli zgubiłeś prawo jazdy lub choćby dowód rejestracyjny pojazdu, przede wszystkim zachowaj spokój. W Polsce nie ma obowiązku wożenia przy sobie fizycznego prawa jazdy podczas prowadzenia auta. Nie musisz też mieć przy sobie dowodu rejestracyjnego ani polisy OC podczas kontroli. Zatem zagubienie tych dokumentów nie uniemożliwia Ci jazdy na terenie kraju. Mimo to warto zgłosić utratę dokumentów na policję i wyrobić ich duplikaty, ponieważ mogą być one potrzebne w innych sytuacjach.
Zgubienie dowodu rejestracyjnego komplikuje np. sprzedaż auta lub wykonanie badania technicznego. Dlatego zagubienie dokumentów należy zgłosić w wydziale komunikacji urzędu miasta lub starostwa celem wydania duplikatu.
Jeśli dokument zginął za granicą, fakt ten zgłaszasz także na najbliższym komisariacie policji. Natomiast zgubione prawo jazdy w Polsce zgłaszasz od razu przy składaniu wniosku o wtórnik w urzędzie – masz na to ustawowo 30 dni od zauważenia braku dokumentu.
Jak zastrzec zgubione prawo jazdy?
Zgubienie prawa jazdy nie pozbawia Cię uprawnień, jednak warto zabezpieczyć się przed ewentualnym wykorzystaniem dokumentu przez nieuczciwego znalazcę. Zastrzeż prawo jazdy – dzięki temu nikt nie posłuży się Twoimi danymi. Aby to zrobić, zgłoś utratę dokumentu w banku, w którym masz konto.
Po zastrzeżeniu Twój dokument trafia do bazy dokumentów zastrzeżonych i jego użycie przy jakichkolwiek transakcjach lub próbach wyłudzeń będzie niemożliwe. Zastrzeżenie możesz zgłosić przy składaniu wniosku o duplikat prawa jazdy w urzędzie – formalnie samo złożenie wniosku o nowy dokument oznacza, iż stary dokument zostaje unieważniony.
Jak wyrobić duplikat prawa jazdy?
Duplikat prawa jazdy to nowy egzemplarz dokumentu wydany w miejsce utraconego lub zniszczonego. Żeby go uzyskać, należy złożyć odpowiedni wniosek i wymagane załączniki. Masz dwie drogi do wyboru:
1. Złożenie wniosku przez Internet – dzięki profilowi zaufanemu możesz zrobić to przez portal ePUAP. Po zalogowaniu się profilem zaufanym wypełnisz formularz elektroniczny, dołączysz skany dokumentów i podpiszesz wniosek cyfrowo.
2. Złożenie wniosku w urzędzie – osobiście udaj się do wydziału komunikacji adekwatnego dla Twojego miejsca zamieszkania. Wypełnij papierowy wniosek o wydanie wtórnika i złóż go wraz z załącznikami w okienku.
Obie formy są równoważne – wybierz tę, która jest dla Ciebie wygodniejsza. Do wniosku dołącz: aktualną fotografię o wymiarach 35×45 mm, potwierdzenie opłaty za wydanie wtórnika, która wynosi 100 zł oraz ewentualnie posiadane fragmenty zniszczonego dokumentu (jeśli zgubione prawo jazdy zostało odnalezione uszkodzone lub masz jego kopię z widocznymi danymi).
Czas oczekiwania na wydanie duplikatu prawa jazdy nie przekracza 9 dni roboczych od złożenia wniosku. Często dokument jest gotowy w krótszym czasie. Kiedy dokument będzie gotowy, odbierz go w wybrany sposób (osobiście w urzędzie lub pocztą).