Nowe zasady na egzaminie na prawo jazdy. Za takie zachowania można oblać z automatu

natemat.pl 3 godzin temu
Od 1 lipca zaczynają obowiązywać nowe zasady zdawania egzaminu na prawo jazdy. Obejmą zarówno etap na placu manewrowym, jak i jazdę w ruchu miejskim. Zmiany mocno wpłyną na zdawalność, bo za niektóre zachowania egzaminator "podziękuje" od razu. Ma to poprawić bezpieczeństwo na drogach. W jaki sposób?


Z początkiem lipca wchodzą w życie zmiany w egzaminie na prawo jazdy, które wynikają z nowego rozporządzenia ministra infrastruktury z 21 maja 2025 roku. Celem nowelizacji jest doprecyzowanie i ujednolicenie przepisów oraz zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Zmiany dotyczą zarówno części praktycznej na placu manewrowym, jak i jazdy w ruchu drogowym.

Zmiany w egzaminie na prawo jazdy od 1 lipca 2025 r.

Możliwość skrócenia jazdy po mieście do 25 minut


Ta zmiana akurat ucieszy przyszłych kierowców, bo będą mieć mniej czasu w stres. Kandydaci na prawo jazdy kategorii B1, B oraz w przypadku egzaminu na pozwolenie mogą liczyć na skrócenie egzaminu w ruchu drogowym. Egzaminator będzie mógł zakończyć jazdę po 25 minutach, jeżeli wszystkie zadania zostały wykonane prawidłowo i wynik jest pozytywny.

Nowe kryteria przerwania egzaminu na placu manewrowym


Rząd zaktualizował listę sytuacji, w których egzamin zakończy się już na placu manewrowym. Może zostać przerwany, gdy kandydat:

przejedzie kołem przez linię wyznaczającą zewnętrzną krawędź stanowiska podczas wykonywania zadania,

najedzie lub potrąci pachołek/tyczkę,

dwukrotnie nieprawidłowo wykona zadanie (wskazane w tabeli nr 1 załącznika nr 1 - znajdziemy je w treści rozporządzenia),

w przypadku egzaminu na pozwolenie ruszy w sposób niekontrolowany w niewłaściwym kierunku lub dwukrotnie nieprawidłowo wykona zadanie (z tabeli nr 4 załącznika nr 1 do wspomnianego rozporządzenia),

w przypadku kategorii motocyklowych (AM, A1, A2, A) straci panowanie nad pojazdem, powodując upadek motocykla lub motoroweru,

zachowa się w sposób, który może skutkować uszkodzeniem pojazdu egzaminacyjnego, kolizją lub wypadkiem drogowym.


Zakończenie egzaminu na mieście m.in. po przejechaniu podwójnej ciągłej


Nowe przepisy definiują 18 niebezpiecznych zachowań, które skutkują automatycznym negatywnym wynikiem egzaminu – np. spowodowanie kolizji, nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu czy przejechanie "linii podwójnej ciągłej". Nie będzie jednak kar za sytuacje, które kandydata do tego zmusiły, np. ominięcie nieprawidłowo zaparkowanego pojazdu.

"Chodzi zatem o takie zachowania, które są kwalifikowane jako wykroczenia zagrażające bezpieczeństwu w ruchu drogowym. Dotychczas takie niebezpieczne zachowania nie musiały zakończyć egzaminu ze skutkiem negatywnym. Chodzi zatem o to, aby zwiększyć świadomość przyszłych kierowców w zakresie najpoważniejszych zagrożeń w ruchu drogowym i zmniejszyć ryzyko ich realnego występowania na drogach" – wyjaśnia Renata Rychter, dyrektorka Departamentu Transportu Drogowego MI.

Zmiany obejmą też egzaminy na motocykl


W przypadku kategorii AM, A1, A2 i A egzaminator będzie śledził zdającego z innego pojazdu z łącznością radiową. Dodano nowe zadania, np. przemieszczenie motocykla z wyłączonym silnikiem oraz wymogi dotyczące stroju ochronnego i kontroli stanu łańcucha.

Dla kategorii D wprowadzono możliwość opuszczenia pojazdu podczas zadania, a zmieniony arkusz egzaminu będzie obowiązywał maksymalnie przez rok w dotychczasowym formacie.

Idź do oryginalnego materiału