W piątek 29 sierpnia odbyło się podpisanie umowy na dostawę nowych łodzi dla Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa.
Dyrektor Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa Sebastian Kluska podpisał umowę z fińską stocznią Kewatec AluBoat Ab na budowę i dostawę sześciu jednostek ratowniczych roboczo nazwanych SAR-2000.

Finowie zaoferowali MSPiR łodzie Rescue 1700, które są napędzane dwoma silnikami Scania połączonymi z pędnikami wodnostrumieniowymi Hamilton. Ich głównym zadaniem na Bałtyku będzie prowadzenie działań poszukiwawczych i ratowniczych, będą również jednostkami pomocniczymi do zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń na morzu.
Każda łódź zostanie wyposażona w szereg niezbędnego sprzętu, w tym działko umieszczone w części dziobowej, pompę pożarniczą o wydajności min. 1400 l/min, mobilny sprzęt gaśniczy do gaszenia małego pożaru na zagrożonym statku.
Wartość zawartej umowy to ponad 106 milionów złotych. Zakup jest realizowany w ramach projektu współfinansowanego z Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS). Łodzie powinny trafić do Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa w październiku 2026 roku.
Obecnie z łodzi Rescue 1700 korzysta SAR na Islandii.