Cypr nie radzi sobie z bezpieczeństwem na drogach

cypr24.eu 2 godzin temu

Choć Cypr zobowiązał się do zmniejszenia liczby ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 roku, rzeczywistość jest brutalna – w 2024 roku zginęło już 41 osób, a to więcej, niż przewidują unijne limity. Dane przedstawiono podczas konferencji Europejskiej Karty Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Nikozji.

Dużo słów, mało skutków

Minister transportu Alexis Vafeades zapewnił, iż Cypr podtrzymuje swoje zobowiązania wobec UE, w tym cel „zero ofiar śmiertelnych” do 2050 roku. Ale liczby nie kłamią – wypadków jest wciąż za dużo, a ofiarami najczęściej są mężczyźni (ponad 77%) i cudzoziemcy (36%).

Połowa ofiar nie miała zapiętych pasów lub nie nosiła kasku.

Co gorsza, 75% tragicznych zdarzeń miało miejsce na terenach zabudowanych – tam, gdzie kierowcy powinni szczególnie uważać.

Nie udało się zrealizować celu

W 2020 roku Cypr miał zejść poniżej 30 ofiar rocznie – zginęło wtedy 48 osób. W 2024 roku już teraz ta liczba przekroczyła 40. Oznacza to, iż cele strategii Vision 2030 są poza zasięgiem.

Eksperci apelują o wprowadzenie tzw. bezpiecznego systemu (safe system) – czyli modelu, który minimalizuje skutki błędów ludzkich i skupia się nie tylko na karaniu, ale na zapobieganiu tragediom.

Polacy też wśród ofiar

Wśród poszkodowanych są także nasi rodacy. Do tragicznego wypadku z udziałem Polaka doszło w ubiegłym roku, w środę 9 października około godz. 18:45 w Aradippou. Ofiarą był 31-letni Błażej R., obywatel Polski, który tymczasowo mieszkał na Cyprze. Jak ustalono, został potrącony przez samochód prowadzony przez 44-letniego kierowcę będącego pod wpływem narkotyków.

Do kolejnej tragedii z udziałem Polaka doszło we wrześniu 2024 roku – na autostradzie z Larnaki do Ajia Napa, w pobliżu ronda Rizoelia, zginął 48-letni obywatel Polski.

Na Cyprze kierowcy jeżdżą szybko, często bez pasów. Tu widać zupełnie inne podejście do bezpieczeństwa niż w Polsce. choćby kaski na skuterach to rzadkość. Sam raz widziałem, jak ktoś wjechał w przechodnia i uciekł – mówi Tomasz z Agia Napy.

FAQ

Jaki jest cel UE w zakresie bezpieczeństwa drogowego?
Zero ofiar śmiertelnych do 2050 roku i zmniejszenie o połowę liczby ofiar do 2030 roku (w porównaniu z 2019).

Czy Cypr spełnia te założenia?
Nie – w 2024 roku zginęło już 41 osób, przy docelowym limicie poniżej 30.

Co proponują eksperci?
Wdrożenie „bezpiecznego systemu”, większą edukację, poprawę infrastruktury i zmianę kultury jazdy.

Idź do oryginalnego materiału